sarΟ υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, με υπουργική απόφαση που εξεδόθη λίγες ημέρες πριν, αποφάσισε τη συγκρότηση ειδικής επιτροπής για τη σύνταξη εγχειριδίου που θα κωδικοποιεί τη σαρία.

Το βιβλίο θα αφορά σε πρώτη φάση αποκλειστικά τους μουσουλμάνους της Θράκης, θα κυκλοφορήσει στην ελληνική και την αραβική γλώσσα, και θα ρυθμίζει τα πάντα… σε ό,τι αφορά τα θέματα των διαπροσωπικών σχέσεων της μουσουλμανικής μειονότητας. Με λίγα λόγια, οι μουφτήδες, δηλαδή οι φυσικοί δικαστές των μουσουλμάνων της Θράκης, θα πάψουν να δικάζουν… στο μιλητό, όπως γίνεται μέχρι σήμερα!

Η σαρία είναι θρησκευτικός κώδικας διαβίωσης, εμπνευσμένος από το Κοράνιο, και χρησιμοποιείται ως αναφορά στο ισλαμικό δίκαιο, αλλά και τον ισλαμικό τρόπο ζωής γενικότερα. Πρόκειται για τη φωνή του προφήτη Μωάμεθ, την οποία ερμηνεύουν τέσσερις βασικές σχολές στον μουσουλμανικό κόσμο. Το εγχειρίδιο του υπουργείου Παιδείας θα ακολουθήσει τη σημαντικότερη από αυτές, τη σχολή Χάναφι (ιεροδικαϊκό σύστημα Χάναφι).

Ως γνωστόν, η σαρία στη μουσουλμανική κοινωνία της Θράκης ισχύει μόνο ως προς το οικογενειακό δίκαιο καθώς και τις υποθέσεις που σχετίζονται με ζητήματα κληρονομιάς και διαθηκών (ο θρησκευτικός ηγέτης, ο μουφτής δηλαδή, λειτουργεί ως ιεροδικαστής απονέμοντας το ισλαμικό δίκαιο. Με νόμο του ελληνικού κράτους, το 1990, εκχωρείται και επισήμως το δικαίωμα άσκησης δικαστικών αρμοδιοτήτων στους μουφτήδες).

Η χώρα μας, θέλοντας να βάλει σε μια τάξη τη νομική αναρχία στο κομμάτι αυτών των Ελλήνων, κάνει το πρώτο μεγάλο βήμα, δίνοντας στους μουσουλμάνους πολίτες αυτό που χρόνια τώρα ζητούν μέσω των μουφτήδων τους. Είναι χαρακτηριστική ως προς αυτό η τελευταία επιστολή που εστάλη λίγο πριν από τα Χριστούγεννα στον γενικό γραμματέα Θρησκευμάτων Γ. Καλαντζή, από τον μουφτή Κομοτηνής Μέτσο Τζαμαλή: «…Θεωρούμε ότι είναι πλέον αδήριτη η ανάγκη το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και ειδικότερα η Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων να προχωρήσει στη σύνταξη, την εκτύπωση και τη δωρεάν διάθεση ενός βιβλίου για τη σαρία.

Το βιβλίο
Το βιβλίο αυτό θα πρέπει να είναι, κατά το δυνατόν, σύντομο και περιεκτικό ώστε να βοηθήσει τους Έλληνες πολίτες όλων των θρησκευμάτων να κατανοήσουν ότι η παραχώρηση από το ελληνικό κράτος του προνομίου, για την αναγνώριση της ισχύος της σαρία για το προσωπικό δίκαιο των Ελλήνων πολιτών που είναι μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης, συνδέεται με τη θρησκευτική τους ταυτότητα, παράδοση και πολιτισμό χωρίς να αποτελεί απειλή για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη γενικότερη ελληνική έννομη τάξη». Τόσο ο μουφτής Κομοτηνής Μέτσο Τζαμαλή όσο και οι μουφτήδες Ξάνθης Μεχμέτ Εμίν Σινίκογλου, Διδυμοτείχου Μεχμέτ Σερίφ Δαμάδογλου, επιμόνως από καιρό ζητούσαν τη σύνταξη ενός εγχειριδίου με τον τίτλο «Εγχειρίδιο Διαπροσωπικών Σχέσεων κατά το Ιεροδικαϊκό Σύστημα Χάναφι» για την υποβοήθηση της άσκησης των δικαιοδοτικών αρμοδιοτήτων τους που προβλέπει ο νόμος.

Στην Υπουργική Απόφαση αναφέρονται τα εξής: «Συγκροτούμε άμισθη επιτροπή με αποκλειστικό σκοπό τη σύνταξη εγχειριδίου, εν είδει οδηγού, με ενδεικτικό τίτλο «Εγχειρίδιο Διαπροσωπικών Σχέσεων κατά το Ιεροδικαϊκό Σύστημα Χάναφι». Κατόπιν της κοινής πρότασης των σοφολογιωτάτων μουφτήδων το εγχειρίδιο αυτό θα στηρίζεται επί των αυθεντικών πηγών της Σχολής Χάναφι για το οικογενειακό και κληρονομικό δίκαιο.

…Το εγχειρίδιο θα συνταχθεί στην ελληνική γλώσσα και τη γλώσσα του Κορανίου (αραβική)».

Η επιτροπή για τη σύνταξη του βιβλίου θα αποτελείται από τους τρεις μουφτήδες, με πρόεδρο τον μουφτή Κομοτηνής Μέτσο Τζαμαλή. Τα πνευματικά δικαιώματά του ανήκουν αποκλειστικά στο υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Εν τω μεταξύ τον περασμένο Νοέμβρη το ακανθώδες ζήτημα της εφαρμογής της ισλαμικής Σαρία στους μουσουλμάνους της Δυτικής Θράκης, επανέφερε με πρόσφατη απόφασή του ο Άρειος Πάγος, ο οποίος αναιρώντας σχετική απόφαση του Εφετείου Θράκης απεφάνθη ότι στις σχέσεις μεταξύ μουσουλμάνων στο κληρονομικό δίκαιο εφαρμόζεται η Σαρία, βάσει της οποίας απαγορεύεται στους μουσουλμάνους να συντάξουν δημόσια διαθήκη. Με την απόφαση αυτή, ο Άρειος Πάγος ανέτρεψε τα δεδομένα που ισχύουν από το 1946, καθιστώντας ουσιαστικά άκυρες τις διαθήκες που συντάσσονται στην Θράκη από μουσουλμάνους. Όπως αναμενόταν, η σύζυγος του θανόντος προσέφυγε κατά της απόφασης στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ), από το οποίο αναμένεται η πλήρης δικαίωσή της με την καταδίκη της Ελλάδος για μία ακόμη φορά.

Η εν λόγω απόφαση είναι αποκαλυπτική ως προς τις προθέσεις της ελληνικής πλευράς, η οποία ουδόλως προτίθεται να καταργήσει τη Σαρία, αλλά εξακολουθεί να την νομιμοποιεί και ηθικά μέσα από τους θεσμούς της. Ταυτόχρονα το γεγονός ότι το Δικαστήριο εκφέρει κρίση για το θρήσκευμα του θανόντος, χρησιμοποιώντας ως μόνο κριτήριο στοιχεία θρησκεύματος από το δημοτολόγιο και υιοθετώντας αυθαίρετα την άποψη ότι ο θανών ασπάζεται τη Σαρία, αποτελεί συνταγματικά ανεπίτρεπτη εισβολή στη σφαίρα του θρησκεύματος του ατόμου και καταπάτηση του ατομικού δικαιώματος του θρησκευτικού αυτοπροσδιορισμού. Περαιτέρω και μόνο εκ του γεγονότος ότι ο θανών έκανε δημόσια διαθήκη, συνεπάγεται ότι όσο ζούσε δεν ασπαζόταν τη Σαρία.

Το πρόβλημα όμως με την εφαρμογή της ισλαμικής Σαρία ξεπερνά την εν λόγω απόφαση. Οι Οικολόγοι Πράσινοι από το 2009 με ερώτηση του τότε  ευρωβουλευτή Μιχάλη Τρεμόπουλου[1], είχαν ζητήσει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να απαντήσει κατά πόσο είναι συμβατή με την ευρωπαϊκή νομοθεσία η υποχρεωτική επιβολή της Σαρία σε περιφέρεια χώρας μέλους. Πολλώ δε μάλλον όταν η ισχύουσα Συνθήκη της Λωζάννης, η οποία εγγυάται, μεταξύ άλλων, την προστασία της θρησκευτικής ελευθερίας και ρυθμίζει την προστασία της μουσουλμανικής μειονότητας στην Ελλάδα, δεν επιτάσσει ρητά την εφαρμογή του Ιερού Νόμου ή τη λειτουργία των Ιεροδικείων για τα μέλη της μειονότητας.

Η εφαρμογή της ισλαμικής Σαρία, η οποία στο βαθμό  που καταπατά θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα, βρίσκεται σε αντίθεση με το ελληνικό Σύνταγμα και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), σε συνδυασμό με το γεγονός ότι καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα δεν επιτρέπει την υποκατάσταση του εθνικού (κοσμικού) δικαίου της από τους Ιερούς Κανόνες οποιασδήποτε θρησκείας, μας προκαλούν σοβαρό προβληματισμό. Πόσο μάλλον όταν το ίδιο το ΕΔΔΑ έχει ήδη αποφανθεί ότι το άρθρο 9 της ΕΣΔΑ που αφορά στη θρησκευτική ελευθερία, δεν απαιτεί από τα κράτη να προσδώσουν έννομες συνέπειες στις αποφάσεις των θρησκευτικών δικαστηρίων.

Έτσι, στην Ελλάδα επικρατεί το «παράδοξο» να οδηγούνται στα δικαστήρια εκλεγμένοι μουφτήδες για αντιποίηση αρχής χωρίς να ασκούν διοικητικά και δικαιοδοτικά καθήκοντα, αλλά να επιτρέπεται η άσκησή τους από τους διορισμένους μουφτήδες. Η χώρα μας καταδικάστηκε επανειλημμένα από το ΕΔΔΑ για τη στάση της αυτή.  “Οι Οικολόγοι Πράσινοι δεν θεωρούμε ότι η νομική κατοχύρωση της θρησκευτικής ελευθερίας της μουσουλμανικής μειονότητας της Δυτικής Θράκης θα πρέπει να συνεπάγεται την υπαγωγή της σε ειδική δικαιοδοσία, αλλά αντίθετα πως επιτυγχάνεται με το σεβασμό των θεμελιωδών δικαιωμάτων που απορρέουν τόσο από το άρθρο 13 του Συντάγματος που αφορά στη θρησκευτική ελευθερία, όσο και μέσω του άρθρου 5 παρ.2 που αφορά στην προστασία ζωής και ελευθερίας ανεξαρτήτως διακρίσεων βασισμένων στη θρησκεία, καθώς και του άρθρου 4 παρ.1 που αφορά στην αρχή της ισότητας. Οι δικαιοδοτικές αρμοδιότητες  του Μουφτή πρέπει να καταργηθούν γιατί έρχονται σε αντίθεση με το Ελληνικό Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ, αμφισβητώντας εν τοις πράγμασι την καθολική εφαρμογή των τελευταίων στην ελληνική επικράτεια. Για εμάς αλλά και για κάθε δημοκρατικά σκεπτόμενο πολίτη, η υποκατάσταση της κοσμικής εξουσίας από Ιερούς Κανόνες αποτελεί ανεπίτρεπτο σκοταδισμόπου πλήττει τα ανθρώπινα δικαιώματα –πρωτίστως- των μελών της μουσουλμανικής μειονότητας στην Ελλάδα”.

http://www.tremopoulos.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=185:2009-12-30-15-19-23&catid=11:press-releases&Itemid=23

Πηγή: ΕΘΝΟΣ, http://www.ecogreens-gr.org/humanrights/2012/02/%CE%AC%CE%BC%CE%B5%CF%83%CE%B7-%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%AC%CF%81%CE%B3%CE%B7%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CF%83%CE%B1%CF%81%CE%AF%CE%B1/